Psychosomatische fysiotherapie bij kinderen

 

 

Het kind pendelt in zijn groei tussen groter worden en klein zijn.

Zelfstandiger worden en tegelijkertijd ondersteuning nodig hebben.

Onafhankelijker worden met genoeg houvast.

 

In deze groei krijgt het kind te maken met allerlei nieuwe ervaringen en prikkels.

Het verwerken en hanteren van deze nieuwe ervaringen noem je regulatie.

Regulatie is belangrijk om weer tot een evenwicht te komen wanneer iets je uit balans heeft gebracht.

We reguleren de hele dag, alleen zijn ons daar vaak niet van bewust.

Het kan voorkomen dat een kind dusdanig uit balans raakt, dat het niet meer lukt om in evenwicht te komen. Een combinatie van omstandigheden, omgevingsfactoren en interne factoren spelen hierin een rol. Het kind kan dan bijvoorbeeld het gevoel missen van stabiliteit, rust, zekerheid, ontspanning en plezier. Zo kunnen er klachten ontstaan van lichamelijk en psychische aard. Hierbij kan gedacht worden aan spanning, angst en onzekerheid, chronische pijnklachten en vermoeidheid. Ook kan het zichtbaar worden in niet begrepen gedrag en emotionele regulatie problemen. De juiste ondersteuning is belangrijk om tot een goed evenwicht te komen.

 

De psychosomatische fysiotherapie is contactgericht. Ik richt mij op het creëren van een veilige ruimte voor het kind om te kunnen voelen en zichzelf te kunnen uiten. Beweging, spel en ontspanning helpen contact met het eigen lijf te ervaren en vergroten het zelfvertrouwen. Op het moment dat gevoelens bewust worden ervaren en ontladen, kan de spanning zakken.

 

Regelmatig betrek ik ouders in de behandeling. Op die manier blijven zij betrokken en kunnen de ontwikkeling van hun kind volgen.

 

Een aantal klachten op een rij:

Buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid en flauwvallen.

Vermoeidheid en/ of slaapproblemen.

Aanhoudende lichamelijke klachten (ALK) of functionele  neurologische stoornis (FNS).

Niet begrepen gedrag/ moeite met het omgaan van emoties en gevoelens. 

Chronische pijnklachten.

Angst en paniekklachten.